Strona główna Grupy robocze Środowisko Sprawozdanie z grupy roboczej Copa Cogeca

Sprawozdanie z grupy roboczej Copa Cogeca

959
0

14 marca br. w siedzibie komitetów COPA-COGECA w Brukseli odbyło się wspólne seminarium „W kierunku nowej europejskiej polityki promocji produktów rolnych”. W posiedzeniu brali udział przedstawiciele Komisji oraz Parlamentu Europejskiego, eksperci z państw członkowskich oraz przedstawiciele przemysłu. NSZZ RI „Solidarność” reprezentował stały przedstawiciel przy komitetach COPA-COGECA Michał Kiciński. Głównym tematem spotkania była dyskusja na temat Komunikacji Komisji Europejskiej odnośnie przyszłości polityki promocji Unii Europejskiej, która obecnie jest konsultowana wraz z Radą oraz Parlamentem Europejskim. Z końcem marca przewiduje się jej publikację.
Seminarium otworzył Sekretarz-Generalny komitetów COPA-COGECA Pekka Pesonen. Mówił, że „potrzebujemy, by w przyszłości polityka promocji na szczeblu UE była o wiele prostsza. Potrzebujemy także wsparcia od Komisji Europejskiej oraz państw członkowskich w celu opracowania i przeprowadzania polityki promocji. Jest to niezbędne przy promowaniu europejskiego rolnictwa. Bez pomocy Komisji oraz rządu narodowego sektory produkcyjne nie będą w stanie skutecznie i efektywnie wdrażać działań promocyjnych.”
W dalszej części seminarium przemówienie wygłosił Klaus-Dieter Borchardt, dyrektor ds. wsparcia bezpośredniego oraz działań rynkowych w DG ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich w Komisji Europejskiej. Borchadt twierdzi, iż „produkty europejskiego są na całym świecie znane ze względu na ich wysoką jakość, widzimy niestety, że istnieją znaczne braki w polityce promocji i jej wdrażania w życie, szczególnie w porównaniu do działań krajów trzecich. Nowa polityka promocji powinna być o wiele bardziej ambitna, docelowa oraz strategiczna. Przyszła polityka promocji także powinna się koncentrować nad podkreślaniem wysokiej jakości oraz wartości europejskich produktów rolnych: dobrostanu zwierząt, ochrony Borchardt dodał, że w politykę promocji produktów rolnych Unii Europejskiej musi zaangażować się więcej państw członkowskich. Tłumaczył, że „Komisja Europejska dostaje wnioski o pomoc finansową na rzecz promocji jedynie od kilku państw i co roku się one powtarzają’’. Na końcu wystąpienia oświadczył, że stawka jest bardzo wysoka w kierunku polityki promocji na szczeblu unijnym. Jeśli nowa polityka promocji produktów europejskich ponownie nie będzie skuteczna, Komisja Europejska z przyszłych polityk promocji zrezygnuje.
Podczas debaty z uczestnikami delegaci jednogłośnie stwierdzili, że najważniejszy element reformy przyszłej polityki powinien być jej uproszczeniem, a zwłaszcza procedury administracyjne. Wielu uczestników także wyraziła swoje zaniepokojenie ze względu na fakt, iż Komisja zatwierdza zaledwie 28% wniosków o wsparcie finansowe z UE na rzecz promocji produktów rolnych. W większości przypadków nie daje adekwatnej odpowiedzi na powód odrzucenia wniosku.
Na zakończenie seminarium przewodniczący grupy roboczej przy komitetach COPA-COGECA Christian Jochum poruszył problematykę budżetu oświadczając, iż na rzecz polityki promocji powinien być on bardziej ambitny. Podkreślił fakt, że sukces każdego instrumentu jest zależny od wielkości budżetu. 50 milionów euro nie jest adekwatną sumą, jeżeli dąży się do sprostania obecnych wyzwań polepszenia promowania produktów europejskich. Odnosząc się dalej do budżetu Jochum poinformował uczestników, iż Komisja ma plany zmniejszenia refundacji wywozowych. Z tego elementu mają przyjść dodatkowe środki przeznaczone na rzecz promocji produktów rolnych.

Poprzedni artykułKomunikat prasowy Copa Cogeca 20.03.2012
Następny artykułKomunikat prasowy COPA COGECA 20.03.2012 – leśnictwo
NSZZ RI „Solidarność” jest powołany do reprezentowania i obrony godności, praw, jedności zawodowej, interesów zawodowych rolników na poziomie krajowym i międzynarodowym zgodnie z ideami „Solidarności” oraz zasadami etyki chrześcijańskiej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj