W treści pisma otrzymanego od głównego Specjalisty Krzysztofa Szymańskiego zawarta jest informacja, w odniesieniu do postulatu utrzymania możliwości wcześniejszego przechodzenia na emeryturę rolników, podstawowym założeniem reformy emerytalnej było przywrócenie systemowi charakteru ubezpieczeniowego. Według przedstawicieli Departamentu cel ten został osiągnięty, gdyż ,,przepisy umożliwiające wcześniejsze przejście na emeryturę, są w systemie powszechnym stopniowo wygaszane, aż do całkowitej likwidacji’’. Nadawca określił również, iż podwyższenie wieku emerytalnego mężczyzn i kobiet jest ,,uzasadnione zarówno ze względów demograficznych, jak i ekonomicznych. Zmiana proporcji liczby osób w wieku poprodukcyjnym do liczby osób w wieku produkcyjnym wiąże się z wydłużaniem się przeciętnego trwania życia wskutek znacznej poprawy zdrowia i jakości życia społeczeństwa. Wydłużenie aktywności zawodowej jest pożądanym kierunkiem zmian także z punktu widzenia gospodarki. Celem podniesienia wieku emerytalnego jest długoterminowe ustabilizowanie sytuacji finansowej Polski w obliczu starzenia się społeczeństwa’’. Departament uważa również, że tempo modernizacji polskiej wsi jest na tyle szybkie, by przekazanie następcy nastąpiło wcześniej, niż po osiągnięciu wieku emerytalnego. ,,Przekazujący nie zostanie pozbawiony możliwości ubezpieczenia, ponieważ osoba która podlegała ubezpieczeniu jako rolnik i zaprzestała prowadzenia działalności gospodarczej, nie nabywając prawa do emerytury lub renty z ubezpieczenia, może podlegać ubezpieczeniu emerytalno – rentowemu rolników na wniosek, o ile podlegała ubezpieczeniu emerytalno – rentowemu przez okres co najmniej 12 lat i 6 miesięcy’’.